O’quvchilarning odob-axloqqa oid majburiyatlari:
a) Ta’lim muassasasi hududida:
maktabga mashg’ulotlar boshlanishidan 10-15 daqiqa oldin, ta’lim muassasasi Ustavida belgilangan o’quvchilar libosi (formasi)da kelish;
toza va orasta kiyinish, saranjom-sarishta yurish, sochlarni ozoda va tartibga keltirilgan holda tutish (o’g’il bolalar sochlarining uzunligi me’yor (2-3 sm)dan oshmasligi, qiz bolalarning ixcham zirakdan tashqari boshqa taqinchoqlarni taqmasligi lozim);
chiqindilarni faqat maxsus belgilangan idishlarga tashlash;
ustozlar va maktab mehmonlari bilan uchrashganda salom berish;
o’quv mashg’ulotlari vaqtida hududda sababsiz yurmaslik;
ta’lim muassasasi mulki (parta, stol, stul, doska, o’simliklar, hayvonot dunyosi va hokazolar)ga ehtiyotkorona munosabatda bo’lish;
maktab yo’laklarida tinchlikni saqlash, baland ovozda gaplashmaslik;
maktabga o’quv-qurollari, dars jadvalida belgilangan darsliklar va daftarlar bilan kelish (o’quvchilar uchun mo’ljallangan papka tutishi, kundalik daftarining bo’lishi, ma’naviyatga zid rasmlar tushirilgan yozuv daftarlaridan foydalanmasligi);
narkotik va psixotrop moddalar, alkogol va tamaki mahsulotlarining iste’mol qilinishi hamda tarqatilishiga yo’l qo’ymaslik.
b) Dars vaqti (sinf xonalari)da:
dars jarayoniga xalal beradigan harakatlar qilishdan saqlanish;
uyali aloqa vositalarini o’chirib qo’yish;
dars vaqtida o’rinsiz gaplashmaslik;
jihozlarni asrab-avaylash, partalarga, stol va stullarga chizmaslik;
qog’oz va boshqa keraksiz narsalarni qoldirib ketmaslik;
ovqatlanmaslik, saqich chaynamaslik.
v) Tanaffusda:
tanaffusdan unumli foydalanish;
o’z o’qish joyini toza saqlash va tartibga keltirish;
navbatdagi dars bo’ladigan xonaga o’z vaqtida o’tish;
fan o’qituvchisining ko’rsatmasi bo’yicha sinfni kelgusi darsga tayyorlash;
katta tanaffus vaqtida navbatchi o’quvchilar tomonidan sinf xonasining tozaligini ta’minlash.
g) Maktab oshxonasida:
ovqatlanishdan oldin va keyin qo’llarini yuvish;
umumiy ovqatlanish joylarida belgilangan tartib-qoidalarga rioya qilish;
taomlarni olishda «navbatga turish» tartibiga rioya qilish;
tirbandlik holatida ustozlar, yosh bolalar va qizlarga hurmat ko’rsatish;
ovqatlanish vaqtida shovqin solmaslik;
issiq va suyuq ovqatlarni olishda va iste’mol qilishda ehtiyotkorlik ko’rsatish;
oshxonadan olingan ovqat va ichimliklarni oshxonaning o’zida iste’mol qilish;
ovqatlangandan so’ng idishlarni yig’ishtirib qo’yish.
d) Maktab kutubxonasi va axborot resurs markazi (ARM)da:
kutubxona va ARM xodimlari bilan xushmuomalada bo’lish;
kitoblar va jihozlarga ehtiyotkorona munosabatda bo’lish;
baland ovozda so’zlashmaslik va boshqa kitobxonlarga xalaqit bermaslik;
qog’oz va boshqa chiqindilarni qoldirib ketmaslik;
kitoblarni olish va topshirish tartib-qoidalariga rioya qilish.
e) Sport majmualarida:
sport majmuasiga xos bo’lgan kiyim va poyabzallarda kirish;
sport inventarlaridan oqilona va samarali foydalanish;
mashg’ulotlardan keyin sport inventarlarini belgilangan joylarga qayta topshirish;
sport majmuasining belgilangan tartib-qoidalariga to’liq rioya qilish.
Bundan tashqari, o’quvchilarga quyidagilar tavsiya etiladi:
o’zining namunaviy xulqi va bilimi bilan atrofdagilarda o’quvchilik odobi haqida ijobiy taassurot hosil qilishga intilish;
ko’cha-ko’yda bemaqsad yurmaslik, kattalarga hurmatda, kichiklarga izzatda bo’lish, jamoat transportlarida keksa, nogiron va yosh bolali yo’lovchilarga joy berish;
doimo komillikka intilish, halollik va adolat bilan hayot kechirish kabi olijanob fazilatlarni chuqur anglash;
o’z maktabi manfaati, uning sha’ni va nufuzi to’g’risida qayg’urish, ularni saqlashda jonkuyarlik qilish va ularga hurmat bilan munosabatda bo’lish.
Quyidagilar o’quvchilarga man etiladi:
mashg’ulotlar yakunlangunga qadar maktab hududidan o’qituvchilar ruxsatisiz tashqariga chiqish;
o’qituvchilarga va boshqa o’quvchilarga nisbatan hurmatsizlik qilish;
o’qituvchilarni chalg’itish bilan bog’liq har qanday xatti-harakatlarni amalga oshirish;
yozma ishlar va oraliq nazoratlarni bajarish vaqtida chetdan yordam so’rash, o’zgalarga yordam ko’rsatish;
boshqa o’quvchilar tomonidan tayyorlangan topshiriqlar yoki yozma ishlarni o’z nomidan topshirish;
mashg’ulotlarga kechikib kelish yoki qatnashmaslik;
moddiy jihatdan yaxshi ta’minlanganligini turli yo’llar bilan namoyish qilish.
Rag’batlantirish va chora ko’rish tartibi
O’quv yili davomida mazkur «Odob-axloq qoidalari»ga to’liq rioya qilgan, ta’lim muassasasida yuksak ma’naviy-axloqiy muhitning qaror topishiga va yanada mustahkamlanishiga xizmat qilgan jamoa a’zolari quyidagicha moddiy va ma’naviy jihatdan rag’batlantirilib boriladi:
o’qituvchilarga maktab buyrug’i bilan tashakkurnoma e’lon qilish, ularni tarmoq va davlat mukofotlariga tavsiya qilish;
«Faxriy yorliq» bilan taqdirlash;
qimmatbaho va esdalik sovg’alar bilan mukofotlash;
maktab radiouzeli orqali e’lon qilish;
«Eng faol o’quvchi» nominasiyasini berish;
o’quvchilar ota-onasining ish joyiga yoki mahalla fuqarolar yig’iniga tashakkurnoma xati yuborish.
Jamoa a’zolari mazkur «Odob-axloq qoidalari»ni buzganida ularga nisbatan quyidagi intizomiy jazo choralari qo’llaniladi:
o’qituvchilarga maktab buyrug’i bilan «Hayfsan» e’lon qilish;
o’quvchining kundaligiga tanbeh yozish;
boshqa sinfga o’tkazish;
sinf jamoasi orasida muhokama qilish.
Mazkur «Odob-axloq qoidalari»ga rioya etilmaganlik holatlari ta’lim muassasasidagi «Kamolot» YoIH, Xotin-qizlar qo’mitasi boshlang’ich tashkilotlari va «Ota-onalar» kengashlarida ham muhokama qilinishi mumkin.
Yakuniy qoidalar
- Mazkur «Odob-axloq qoidalari» har bir o’quvchiga va ularning ota-onalari (yoki ularning o’rnini bosuvchi shaxslar)ga hamda o’qituvchilarga imzo qo’ydirilgan holda yetkaziladi.
- Mazkur «Odob-axloq qoidalari» maktabning foyesiga barchaga ko’rinarli tarzda joylashtirib qo’yiladi.
- Mazkur «Odob-axloq qoidalari»ning talablarini har bir o’qituvchi va o’quvchilar to’liq bilishi va unga qat’iy amal qilishi shart.